המידע העסקי שלי
פעולות בשירות עצמי הצטרפות לערוצים דיגיטליים שירותי סליקה ואשראי כלים לפרסום ושיווק העסק הטבות ופינוקים מידע שימושי
Skip Navigation Links לאומי קארד לעסקים ראשי הצטרפות לערוצים דיגיטליים ייעוץ עסקי - או לא להיות? | לאומי קארד עסקים

ייעוץ עסקי - או לא להיות?

 

מנהלי עסקים רבים מתחבטים בשאלה אילו משימות לבצע באופן עצמאי ומתי לקחת יועץ עסקי חיצוני או ליווי עסקי מקצועי. התשובה: עליהם לבחון את הסוגיות על שני צירים: ציר הידע וציר הזמן.  

ניהול עסקים קטנים ובינוניים בעידן המודרני מורכב מבעבר שכן הוא מחייב מומחיות בשורה ארוכה של תחומים, מעבר לשליטה בתחום ההתמחות הצר של העסק. כך למשל, בעל נגרייה כמו גם מנהל מלון בוטיק חייב לדעת לגייס ולהכשיר צוות עובדים מיומן שבלעדיו לא יעמוד ביעדים, להפעיל מאמצי שיווק ושירות לקוחות במגוון ערוצים ביניהם רשתות חברתיות, להבין כיצד לגייס הון ולפקח על הצדדים הפיננסיים שיאפשרו לעסק לצמוח ולשרוד ועוד. האם אפשר לצפות מבעלי עסקים לדעת לעשות הכול? ברור שלא, ובעלי עסקים עלולים לגלות כי הם מתקשים לשרוד בלי סיוע של יועץ עסקי מומחה או ליווי עסקי הדוק המשלים את המקצועיות שלהם בתחומים אחרים.  

אולם מאחר ושכירת יועץ עסקי מעמיסה עלות נוספת על העסק, עולה השאלה מתי כדאי למנהלים של עסקים אלו להמשיך ולבצע את המשימות בעצמם ומתי כדאי להוציא אותם אל מיקור חוץ.  

הציר הראשון הוא הנו ציר הידע: אם בעל העסק מחזיק בידע הדרוש לביצוע משימות הארגון, למשל כיצד לאתר עובדים מתאימים, כיצד לראיין אותם, ובהמשך - כיצד לקלוט אותם בתפקיד. דוגמה אחרת היא האם המנהל יודע לקדם את העסק ברשתות חברתיות, האם הוא מבין מה נדרש כדי לנהל אתר אינטרנט אפקטיבי וכן הלאה. קל להבין כי בקרב עסקים שמנהליהם נמצאים נמוך בציר הידע באחד התחומים לא צריכים להיות ספקות - עליהם להוציא את הפעילות אל יועץ חיצוני, למשל מומחה באבחון וגיוס עובדים או שכירת חברת השמה בדוגמה האחת, או להיעזר בליווי עסקי צמוד של חברה שמתמחה בניהול ערוצים דיגיטליים בדוגמה השניה.  

הציר השני הינו ציר הזמן: גם כאשר מנהלי עסקים הם בעצמם בעלי מקצועיות בתחום הרלוונטי, כלל לא בטוח שיש להם די זמן לבצע את המשימה בהצלחה. גם מנהל בעל הבנה טובה בעולם הדיגיטלי עלול לגלות שזה למעלה מכוחותיו לעדכן את דף הפייסבוק על בסיס יומי כנדרש. גם גיוס עובדים מחייב איתור, ראיון המועמדים וכן הלאה, שלא בטוח שיש ברשותו את משאב הזמן להשלים את התהליך כראוי.  

זמן הוא משאב מוגבל, ולכל פעולה קיימת פעולה אלטרנטיבית שניתן לבצע במקומה. כדי שמנהל עסק יקבל החלטה מושכלת בציר הזמן על המנהל לשאול את עצמו מה ייפגע בעסק אם הוא יבצע את המשימה בעצמו במקום לשכור יועץ חיצוני שיבצע אותה. כך למשל מנהל שישקיע זמן רב מדי בגיוס עובד חדש עלול להזניח את ניהול שאר העובדים. מנהל שישקיע מספר שעות ביום במענה לפניות לקוחות בפייסבוק יוותר על פיקוח הדוק של הנהלת החשבונות, וכן הלאה.  

בעולם של עסקים ומספרים, קל יחסית לכמת עלויות, ולכן יש לבדוק מה מחיר העסקת חברת דיגיטל, משרד השמה, יועץ עסקי לניהול פיננסי וכן הלאה. אם העלות שלהם שקולה או נמוכה לעלות הזמן של המנהל, או אם הנזק שעלול להיגרם לארגון גדול יותר, הפתרון הוא כמובן להיעזר בגורם מיקור חוץ.  

הוצאת שירותים למיקור חוץ של יועץ עסקי מסייעת לעסקים בעקיפין במספר דרכים נוספות: יועץ עסקי מביא ידע חדש ומעודכן כולל השוואה למתרחש בעסקים דומים אחרים; חברת ליווי עסקי שמשתלבת בעסק מכניסה 'דם חדש' לארגון, ואנשיה מרעננים את נקודת המבט ומספקים תובנות שאולי העובדים לא חשבו עליהן בעצמם. זאת ועוד, כאשר נוצרת כימיה בין יועץ עסקי לבעלים או למנהלים של עסקים הם זוכים לאוזן קשבת מאדם קרוב שמאפשר להם לפרוק חלק מהקשיים ולקבל תמיכה יקרה מפז.

לסיכום, מנהלים או בעלים של עסקים צריכים לבחור את התחומים בהם יקבלו סיוע בהתאם לתחום התמחותם האישי ולזמן העומד לרשותם לביצוע המשימות. בחירת יועץ עסקי או חברת ליווי עסקי מאפשרים הוצאה של פעילות שאינה בתחום הליבה של העסק למיקור חוץ ובכך יכולים לקדם עסקים קטנים ובינוניים ולאפשר להם להגשים את ייעודם.

 

לתשומת ליבך: הטיפים המובאים במאמר להלן אינם מהווים, בשום דרך, תחליף לייעוץ משפטי/אחר, ככל שיידרש על-ידי בית העסק. הטיפים במאמר זה הנם תקציר כללי בלבד, ואין להסתמך עליהם או לראות בהם כסיכום ממצה של הדין החל. בית העסק נושא באחריות המלאה לעמידה בכלל דרישות הדין החלות עליו ועל פעילותו.

 

טיפים נוספים לבעלי עסקים: