שמאי הרכב ואתם: 3 מוקשים שכדאי להכיר
לאחר תאונה חברת הביטוח תשלח שמאי לזירת האירוע, או למוסך שאליו הרכב נגרר. מה כדאי לדעת בתרחיש זה ואיך תימנעו מטעויות שיפגעו בזכויות שלכם כמבוטחים?
הרכב המבוטח שלכם ניזוק בתאונה? חברת הביטוח תשלח שמאי רכב לזירת האירוע או למוסך שאליו נגרר הרכב. מכאן, דברים יכולים להתקדם יחסית מהר ופשוט – או לאט ומסובך. זה תלוי בין השאר בכם ובמידת האמון שאתם רוחשים לחברת הביטוח שלכם.
שמאי רכב הוא בורג מרכזי במנגנון שנועד לקבוע מהו הנזק שנגרם לרכב לאחר תאונה – ומה גובה הפיצוי. השמאי מעריך נזק, עלויות תיקון וגם את שוויו של הרכב הניזוק. כל זאת, כדי לייצר סכום פיצוי מדויק, שיהיה מקובל הן על המבוטח והן על חברת הביטוח. אלא שדברים לא תמיד עובדים בצורה חלקה.
לפניכם שלושה "מוקשים" בעבודת השמאי, שכדאי להכיר ולדעת איך לנטרל אותם בזמן.
מוקש #1: שמאי מהרשימה?
נזק לרכב כתוצאה מתאונה הוא תרחיש שאף אחד מאיתנו לא מאחל לעצמו, אבל זה קורה כל הזמן. כאשר זה קורה אתם, המבוטחים בביטוח רכב צד ג' או מקיף, פונים לחברת הביטוח שתשלח שמאי רכב מרשימת השמאים שעובדים בהסדר איתה.
לא מעט מבוטחים חוששים ממצב שבו הם נדרשים לסמוך על שמאי שמופיע ברשימה של חברת הביטוח שלהם. האם אין כאן בעיה של ניגוד עניינים, הם בטח שואלים את עצמם, שחברת הביטוח תמליץ על שמאי שאמור לקבוע בסופו של יום כמה היא תשלם לי?
חברות הביטוח, מצידן, טוענות שאין כל חשש. למה? כי הן עובדות במספרים גדולים, עם עשרות אלפי לקוחות. בעולם של ימינו, עם הרשתות החברתיות ואפילו טוקבקים, חברה שתעסיק שמאים מוטים לטובתה עלולה לגרום לעצמה נזק במקום הכואב ביותר: במוניטין.
לכן, טוענות החברות, יש להן אינטרס מובהק להעסיק אך ורק שמאים מקצועיים ובלתי מוטים, שיקבעו שיעור נזק מדויק, בהתאם למצב הרכב. יש בזה משהו: ביטוח הוא במובנים רבים עסק של אמון. כמבוטחים, אתם משלמים פרמיה מתוך אמונה שאם יקרה משהו תקבלו את הפיצוי המגיע לכם. חברת הביטוח, מצידה, חייבת לעמוד בחלקה בהסכם הזה, גם בכל מה שנוגע לשמאות הרכב.
מוקש #2: שמאי פרטי?
למרות כל מה שנאמר בסעיף הקודם, עדיין פתוחה בפניכם, אם תרצו, האפשרות לבחור שמאי פרטי מטעמכם. במקרה כזה, חשוב להפנים שתי עובדות:
- חברת הביטוח לא חייבת לקבל את הערכת השמאי הפרטי. למעשה, החברה יכולה לדחות כל הערכה של שמאי פרטי, אולם לאחר שתי דחיות או יותר מותר לכם לערער על כך בפני ועדת הערר של משרד התחבורה. כמו כן, אם חוות הדעת של השמאי הפרטי מטעמכם והשמאי מטעם חברת הביטוח לא תואמות, תוכלו לדרוש שימונה שמאי רכב מכריע, שאכן יכריע בין שתי חוות הדעת.
- מי משלם לשמאי הפרטי על עבודתו? אתם כמובן. כספכם יוחזר לכם בהמשך מחברת הביטוח, אם וכאשר היא תקבל את הערכת השמאי הפרטי שהבאתם. לכן, אם כבר החלטתם להביא שמאי פרטי, מומלץ שתבחרו שמאי מקצועי ומנוסה, רצוי עם המלצות מרשימות. המטרה שלכם צריכה להיות להשיג מה שמגיע לכם, לא פחות וגם לא יותר.
מוקש #3: טוטאל-לוס?
רכב שמוגדר כ"טוטאל לוס" (Total loss) אינו בהכרח רכב שלא ניתן לתיקון. הוא יכול להיות רכב שיצא מכלל שימוש, או רכב שנגרם לו נזק גולמי של 60% או יותר משוויו.
מי קובע את גודל הנזק? רק שמאי הרכב. אם אחוזי הנזק נעים בין 45% ל-59%, השמאי יכריז על מצב של אובדן להלכה, השונה מאוד מבחינת השלכותיו ממצב של טוטאל-לוס. בטוטאל לוס, המבוטח מפוצה בשווי הרכב מחברת הביטוח, הרכב יורד מהכביש ורישיונו מבוטל. לעומת זאת, במצב של אובדן להלכה המבוטח לא מקבל כסף מחברת הביטוח והרישיון לא מבוטל. הרכב נשלח לתיקונים והחלפת חלקים - ויכול לחזור בהמשך לכבישים.
האם המבוטחים אמורים להעדיף טוטאל-לוס או אבדן להלכה? יש יתרונות וחסרונות ברורים לכל מצב, אבל ברור שהאחריות המוטלת במקרה זה על השמאי גדולה מאוד. כבעלי הרכב, כדאי שתהיו מודעים לכך.
ביטוח רכב ב-MAX
אתם מוזמנים לרכוש דרך MAX ביטוח - ביטוח חובה לרכב (נזקי גוף), ביטוח צד ג' (לנזקי רכב אחר ונוסעיו) או ביטוח מקיף. לקוחות MAX נהנים ממגוון הטבות, בהן הנחת קילומטראז' לנוסעים פחות מ-25 אלף קילומטרים בשנה האחרונה; ביטול השתתפות עצמית לנזק מעל 9,000 שקל; רכב חליפי משודרג במצב של טוטאל-לוס או גניבה (לרוכשים כיסוי רכב חלופי "מלא"); וכיסוי צד ג' מהגבוהים בשוק.
*בכפוף לתנאי החברה המבטחת, AIG איי איי ג'י ישראל, חברה לביטוח בע"מ.